‘De zorg verandert. Ik zorg graag voor de connectie tussen buiten en binnen, ken de marktontwikkelingen en maak de vertaalslag naar onze strategie.’

Wat horeca en de farmaceutische industrie gemeen hebben? Het is allebei mensenwerk, merkt Valentijn Bomhof. Zijn achtergrond in de hospitality komt dan ook uitstekend van pas in zijn functie als Account Engagement Lead.

Valentijn Bomhof
Valentijn Bomhof

Als je aan familie of vrienden uitlegt wat voor werk je doet, wat vertel je dan?

In mijn huidige rol ben ik betrokken bij de teams dermatologie, reumatologie en neurologie. Ik plan de strategie en maak de afspraken met ziekenhuizen. Binnen de organisatie denk ik operationeel en strategisch mee. Daarnaast ben ik buiten aan het werk om te spreken met inkopers en ziekenhuisapothekers.’ 
 

Wat maakt je trots op jouw functie?

‘Vanuit mijn professionele achtergrond, de Hogere Hotelschool, is gastvrijheid een belangrijke waarde. Bij een gast met bijvoorbeeld notenallergie wil je iets aanbieden dat toch zorgt voor een goede smaakervaring. In mijn huidige werk is gastvrijheid net zo belangrijk: je moet de behoefte van je klant goed kennen om daar met de juiste oplossing op in te kunnen spelen.’  
 

Waar krijg je energie van?

‘Het contact met klanten. En ik vind het belangrijk om wat ik buiten hoor binnen de organisatie te brengen. Je moet als bedrijf weten wat er buiten leeft, zodat je daarop aan kunt sluiten met je aanpak. Dat ontdekte ik al toen ik veertien jaar geleden begon bij Novartis als artsenbezoeker.’  
 

Welke uitdagingen kent jouw functie?

‘Om de dynamiek van de markt goed te volgen, is contacten onderhouden met klanten van groot belang. Wil je een volwaardige gesprekspartner zijn voor een arts, dan moet je kunnen meedenken, dus ‘naast’ elkaar en niet tegenover elkaar zitten.  
Met mijn ervaring ondersteun ik enerzijds drie teams –zo’n dertig mensen –. Daarnaast organiseer ik allerlei evenementen, zoals adviesraden in de regio met ziekenhuisapothekers en inkopers, waar we informatie halen én brengen. Die feedback gebruiken we weer voor het vormgeven van nieuwe initiatieven, projecten of contractvormen.’  
 

Hoe draagt jouw functie bij aan het succes van Novartis?

'Flexibiliteit en verbinden zijn sleutelbegrippen in mijn werk. Ik fungeer als een spin in het web: ik zorg voor de connectie tussen buiten en binnen, ken de marktontwikkelingen en maak de vertaalslag naar onze eigen strategie. Om een voorbeeld te geven: we zien dat zorg steeds vaker thuis of digitaal kan plaatsvinden. Dat vertalen we bijvoorbeeld naar concrete samenwerkingsvormen met ziekenhuizen. Maar ook door kennis en de ervaringen van voorlopers met andere ziekenhuizen te delen. Een ander voorbeeld is een zorgpad mee vorm te geven waarin verschillende zorgverleners samenwerken.’  
 

Hoe zou je Novartis omschrijven aan familie of vrienden?

Hoewel Novartis een multinational is met honderdduizend medewerkers wereldwijd, merk je dat niet in Nederland: de sfeer is informeel en toegankelijk.’ 
 

Waarom heb je ervoor gekozen om bij Novartis te gaan werken?

‘Net als de horeca is dit mensenwerk. Je moet sociaal-empathisch zijn, dienstbaar en teams weten samen te brengen om tot goede oplossingen te komen voor je klanten. Verder is Novartis een fijne werkgever: je krijgt de ruimte om je eigen agenda te bepalen, te groeien in je functie en de werk-privébalans is in orde.’ 
 

Wat zijn uitdagingen aan werken in de farmaceutische industrie?

‘Als je de reputatie van de farmaceutische industrie bedoelt: de afgelopen acht á negen jaar heb ik daar geen vragen over gehad. Nu woon ik wel in Leeuwarden en is noordelijke nuchterheid mij en mijn vrienden en familie eigen. Ik merk wel dat ik graag met veel trots vertel over hoe wij samenwerken met alle partners binnen de zorg, door concrete voorbeelden te benoemen en welke bijdrage wij daarmee leveren aan onze maatschappij.’ 
 

Hoe zie je de komende vijf jaar voor je?

‘In de afgelopen veertien jaar heb ik zes verschillende rollen bekleed binnen Novartis. Het zorgveld verandert en dat vraagt om flexibiliteit. Ik beweeg graag mee, zolang ik maar klantcontact blijf houden. Ik zei al: de sleutelwoorden in mijn werk zijn flexibiliteit en verbinding.’